کد خبر: 1223768
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
موضوع ساخت‌وساز مسکن نه تنها برای تأمین سرپناه برای مردم مهم است، بلکه در رشد کلی اقتصادی یک کشور نیز نقش بسزایی دارد. مسکن ارزان‌قیمت یک نیاز اساسی برای افراد و خانواده‌هاست و زمانی که مردم به مسکن ارزان‌قیمت دسترسی داشته باشند، تأثیر مثبتی بر رفاه کلی و کیفیت زندگی آن‌ها دارد. 

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: دولت باید عرضه زمین به مردم را به طور جدی در پیش گیرد. ساخت مسکن از سوی مردم، مهم‌ترین مسیر مشارکت مردم در جهش تولید و همچنین پشتوانه اصلی تحقق وعده دولت در ساخت سالی یک‌میلیون مسکن خواهد بود که به عرضه زمین در وهله اول و اعطای تسهیلات ساخت مسکن به عنوان هدایت اعتبارات بانکی به سمت جهش تولید در مرحله بعد نیاز دارد. 
 
ارسلان محمدی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در ساخت مسکن با عرضه زمین از سوی دولت به مردم گفت: موضوع ساخت‌وساز مسکن نه تنها برای تأمین سرپناه برای مردم مهم است، بلکه در رشد کلی اقتصادی یک کشور نیز نقش بسزایی دارد. مسکن ارزان‌قیمت یک نیاز اساسی برای افراد و خانواده‌هاست و زمانی که مردم به مسکن ارزان‌قیمت دسترسی داشته باشند، تأثیر مثبتی بر رفاه کلی و کیفیت زندگی آن‌ها دارد. 
وی افزود: علاوه بر این، صنعت ساختمان باعث ایجاد فعالیت اقتصادی، ایجاد شغل و تحریک رشد اقتصادی می‌شود. در ایران، فقدان توسعه افقی به تراکم بالای جمعیت در شهر‌های بزرگ و در نتیجه افزایش قیمت مسکن و محدودیت دردسترس‌بودن خانه‌های ارزان‌قیمت منجر شده است. دولت باید با تسهیل مشارکت مردم در اقتصاد از طریق ساخت مسکن به این موضوع بپردازد. دولت می‌تواند با تأمین زمین توسعه مسکن و ارائه تسهیلات از طریق شبکه بانکی، مردم را به مشارکت فعال در ساخت مسکن تشویق کند. 
محمدی ادامه داد: یکی از چالش‌های کلیدی در بخش مسکن در کشور ما گرانی زمین است که به طور قابل توجهی به قیمت بالای مسکن منجر شده است. با عرضه زمین به مردم با نرخ‌های مقرون‌به‌صرفه، دولت می‌تواند به کاهش هزینه کلی ساخت مسکن کمک کند. این امر مسکن را برای بخش بزرگ‌تری از جمعیت قابل دسترس‌تر و به هدف ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال کمک می‌کند. دولت علاوه بر در اختیار قرار دادن زمین، از طریق شبکه بانکی تسهیلات ساخت مسکن اعطا کند. این موضوع می‌تواند شامل ارائه وام‌های کم‌بهره یا ارائه مشوق‌های مالی برای افراد و خانواده‌ها برای ساخت خانه‌های خود باشد. با تسهیل دسترسی به اعتبارات بانکی برای ساخت‌وساز مسکن، دولت می‌تواند مردم را برای ایفای نقش فعال در توسعه جوامع خود توانمند سازد و به رشد اقتصادی کلی کشور کمک کند. 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به مزیت‌های توسعه افقی شهر‌ها اظهار کرد: توسعه افقی شهر‌ها برای پرداختن به موضوع تراکم جمعیت و مقرون‌به‌صرفه‌بودن مسکن ضروری است. با اجازه دادن به افراد برای ساخت خانه‌های یک طبقه، دولت می‌تواند استفاده کارآمدتر از زمین را ترویج کند و هزینه ساخت‌وساز را کاهش دهد. این امر نه تنها مسکن را برای ساکنان مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند، بلکه فعالیت اقتصادی در بخش ساخت‌وساز را تحریک می‌کند. علاوه بر این، ترویج توسعه خانه‌های یک طبقه می‌تواند تأثیر مثبتی بر چشم‌انداز کلی شهری داشته باشد و به ایجاد جوامع پایدار کمک کند. خانه‌های یک طبقه سازگارتر با محیط زیست هستند و به انرژی کمتری برای گرمایش و سرمایش نیاز دارند که آن‌ها را به گزینه مسکن پایدارتری تبدیل می‌کند. با تشویق ساخت خانه‌های یک طبقه، دولت می‌تواند توسعه شهری پایدار را ارتقا دهد و کیفیت زندگی ساکنان را بهبود بخشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار